sreda, 14. marec 2012

NOVOMEŠKI ODGOVORI: DUŠICA BALAŽEK, romska aktivistka

Dušica Balažek je lepša polovica novomeškega boja za prijetnejši vsakdan Romov in za njihovo sožitje z ostalo skupnostjo. Lepša, ne le zato, ker je ženska in ima zelene oči, pač pa ker k temu trdemu delu, kjer je precej preveč mačistične surovosti, pristopa na mehkejši, sočuten, a odločen, neomajen, pač na ženski način. In najbrž ji bo delo uspevalo tudi, ker rada v družbi zapoje, v samoti napiše pesem in ker ljubi mirno naravo ter črno kavo.

Foto: Tomaž Levičar, 03/2012

Kje živite?
Na Cesarjevi v Novem mestu.

Kje bi radi živeli?
Morda kje bolj na obrobju Novega mesta. Od tam sem tudi prišla, iz Šmihela. Nekje, kjer se ne bi počutila utesnjeno, kjer bi bilo več narave in manj asfalta.

Vaš najljubši delček Novega mesta in njegove okolice?
Šmihel, posebej lepe spomine imam na območje okoli osnovne šole in na Mrzlo dolino.

S kje je za vas najlepši pogled na Novo mesto?
Zame kar s hribčka pri šmihelskem internatu, od koder se lepo vidi mesto s Trško goro v ozadju.

Kateri je vaš najzgodnejši prijeten spomin v zvezi z Novim mestom?
To je spomin na čas , ko sem z očetom hodila v center mesta, v gostišče pri današnjem Slonu, kjer se je srečeval s prijatelji. V lepem spominu imam tudi zame tedaj impozantni rotovž.

Kaj pogrešate iz novomeške preteklosti?
Pogrešam kak, vsaj občasni zabaviščni park za otroke, kakršen je bil včasih na območju današnje Smrečnikove. Tja so nas vodili starši.

Kaj si želite v novomeški prihodnosti?
Še veš kulturnih dejavnosti, predvsem kaj smiselne zabave za mladino, pa seveda tudi za ljudi moje oziroma vseh starosti.

Kateri je najbolj romantičen predel v Novem mestu?
Loka in Portoval, ki me spomnijo tudi na mojo mladost.

Kakšen nasvet bi dali tujcu-turistu, ki prihaja v Novo mesto?
Najprej, da si ogleda naše najpomembnejše znamenitosti, seveda tudi muzej z bogatimi zbirkami. Morda bi mu predlagala še pot na Bajnof in od tam na Trško goro.

Foto: Tomaž Levičar, 03/2012

Kateri kulturni dogodek v Novem mestu vas je v zadnjem letu najbolj navdušil ali navdahnil?
Najbolj se mi je vtisnila v spomin naša romska predstava ob svetovnem dnevu Romov.

V katere novomeške trgovine najraje zahajate?
Se prilagajam otrokoma, njihovim potrebam in željam. Še največkrat smo v Qlandiji, kjer dobim s pogledom na pokrajino, na Gorjance, asociacijo kar na morje.

Kateri so vaši najljubši novomeški gostinski kotički?
Recimo Viktorija v Bršljinu.

Kateri je po vašem mnenju najbolj zanemarjen del Novega mesta?
Vsekakor je najbolj zanemarjeno romsko naselje Žabjak.

Kaj Novomeščani premalo cenijo?
Reševanje problemov romske skupnosti.

Kaj Novomeščani preveč cenijo?
Nekaj jih je, ki preveč cenijo materialno plat življenja.

Katerih 5 ciljev bi najraje uresničili, če bi bili županja Novega mesta?
Ustrezno, vsem stranem v zadovoljstvo bi rešila probleme romske skupnosti in njenega odnosa z ostalimi; oživila bi staro mestno jedro; pomagala bi gospodarstvu, da bi bolje živelo, da bi imeli ljudje trdnejše službe; več bi storila za kulturo, posebej pa bolj podprla mlade in šport.

Če bi celo Novo mesto zajel požar, kaj bi najprej skušali rešiti?
Ljudi.

Komu je v Novem mestu najtežje?
Tem, ki jim je težko kjer koli, torej brezdomcem in ljudem brez službe.

Kakšen je vaš življenjski motto?
Glej naprej. Ne izgubi vere v življenje in v lepši jutri.

Kakšen bi moral biti življenjski motto Novega mesta?
Oživimo življenje.

Foto: Tomaž Levičar, 03/2012


Kaj ste si kot otrok želeli postati, ko boste »veliki«?
Babica v porodnišnici.

Kaj je vaše najljubše početje?
V prostem času napišem kako pesem, rada berem romane, rada zapojem v krogu prijateljev, obožujem pa tudi sprehode v mirni naravi.

S čim se trenutno najbolj zavzeto ukvarjate?
Z reševanjem romskega naselja Žabjak in seveda ostalimi romskimi naselji ter njihovimi prebivalci.

Kaj oziroma kdo je največja ljubezen vašega življenja?
Moja draga otroka Shanin in David.

Kaj je vaša največja ekstravaganca?
Nimam je.

Če bi lahko, katera žival bi bili najraje?
Morda pes, ki se, kakor jaz, bori in se ne da zlahka.

Kateri talent bi imeli najraje?
Ljubim pisanje pravljic, in to je talent, ki ga imam najraje in ga rada razvijam.

Kateri obrok je za vas najljubši?
Kosilo, ker sem navajena, da ob tem obroku družina sedi skupaj za mizo, se pogovorimo, pošalimo, kosilo mi predstavlja družinsko toplino.

Vaša najljubša barva?
Zelena.

V čem ste najraje oblečeni?
Najraje v krilu.

Od česa ste bili v življenju najbolj zadeti?
Od rojstva mojih otrok.

Kaj vas nasmeji?
Dobra šala, razigrana družba, male norčije otrok.

Kaj vas užalosti?
Najbolj sem žalostna, ko se godi krivica in sem nemočna pomagati.

Foto: Tomaž Levičar, 03/2012


Česa se najbolj bojite?
Odhoda otrok, samote.

Za kateri športni klub navijate s srcem?
Po nasvetu otrok navijam za košarkarski klub Krka.

Katera je vaša najljubša jed in pijača?
Najraje jem mineštre, med pijačami pa mi je ljuba kar voda. Ljubim tudi kavo, brez katere ne zdržim niti enega dneva.

Kakšen je vaš odnos do cvička?
Pijem ga priložnostno, sem pa ponosna, da je Novo mesto z okolico prepoznavno tudi po cvičku.

Katera menite, da je vaša najbolj opažena značilnost?
Odločnost, glasnost, ki je včasih komu pretirana, pa tudi to, da še tako težak problem skušam videti z lepše plati in dajem spodbudo in pogum za reševanje.

Kaj (ali kdo) vas je najbolj zaznamovalo v življenju?
Najbolj to, da sem ostala sama z otrokoma, kar me je vzpodbudilo tudi k vstopu v politično delo in mi povečalo odločnost in samozavest.

Kje ste bili nazadnje na počitnicah?
Lani v Barbarigi v Puli.

Katero je vaše najljubše tuje mesto? Zakaj?
Berlin, ker sem tam preživela nekaj čudovitih tednov pri mojih sorodnikih. Zame je impozanten, zgodovinski, nudi polno vtisov in spominov.

Kam bi najraje povabili svojega prijatelja na večerjo v Novem mestu ali okolici?
V gostišče Prepih zaradi tamkajšnjega ambienta, kvalitetne ponudbe in lepe okolice.

Kaj bi tam jedla?
Najprej čudovito gobovo juho, nisem še našla boljše, pa njihovo ploščo iz več vrst mesa in zelenjave.

Kako sami pripomorete k čistejšemu okolju v mestu?
S tem, da ločujem odpadke, o tem osveščam tudi otroke in pripadnike romske skupnosti in ostale. Pa seveda s tem, da urejam okolico svojega doma.

Foto: Tomaž Levičar, 03/2012


5 vaših najljubših Novomeščanov?
Na prvem mestu moja draga prijateljica Milena Tudija, pa župan Alojzij Muhič, moj prijatelj in sodelavec Janez Doltar, moj prvi direktor Janez Požar iz Iskra Ela, ter Franci Plut, ki me je vedno znal nasmejati.

5 po vašem mnenju danes ali v zgodovini najpomembnejših Novomeščanov?
Pokojni direktor Krke Andrijanič; direktor IMV Jurij Levičnik; nekdanji župan in zdravnik Tone Starc.

Kaj Novo mesto najbolj loči od drugih mest?
Zdi se mi, da arheološke izkopanine, posebej situle.

Po čem je po vašem mnenju Novo mesto v Sloveniji najbolj znano?
Najbrž po tovarni zdravil Krka.

Kaj bi Novemu mestu najbolj pomagalo pri razvoju?
Mogoče res kaka dobra povezava preko Bele Krajine na Hrvaško in v Dalmacijo.

Na kateri svoj dosežek v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Da sem pridobila ugled med Romi, da mi prisluhnejo, da vedo, da se res borim za dobro te skupnosti.

Na kateri dosežek Novega mesta v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Da je tukajšnje gospodarstvo lep zgled daleč naokoli.

Katere so 3 vaše najljubše pesmi iz novomeške glasbene zakladnice?
Rada slišim pesem skupine Rudolfovo Grem domov v Novo mesto, všeč mi je Kettejeva Na trgu, seveda pa mi je zelo ljuba tudi moja pesem Srce, srce moje, ki se v romščini glasi Vođi, vođi mri.

Kaj bi radi povedali o Novem mestu, pa doslej niste?
Vidim ga kot mesto polno ljudi, ki se borimo za obstanek, in vsem nam želim, da bi v prihodnosti z roko v roki hodili preko mostov ter živeli v sožitju.


Intervju: Dušica Balažek, Tomaž Levičar
Fotografije: Tomaž Levičar

2012, marec

1 komentar:

Luka pravi ...

Dobro par vprašanj za katere zdej vem odgovor.