sreda, 19. september 2007

NOVO MESTO (AVTO)MOBILNOSTI

O tem, da Novo mesto letos ne sodeluje v evropski akciji Teden mobilnosti.


Začnimo tokrat raje z nekaj zanimivimi spletnimi stranmi o alternativni mobilnosti, ki naj človeka odpeljejo naokoli po svetu:
http://www.mobilityweek.eu/
http://www.tedenmobilnosti.si/main.php
http://www.worldcarfree.net/
http://www.carfree.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_Free_Day
http://www.dft.gov.uk/pgr/sustainable/



Vrsto let je Novo mesto sodelovalo v akciji Teden mobilnosti oziroma Dan brez avtomobila, ki jo skupaj oblikujejo številna evropska mesta, tudi v Sloveniji pa jih sodeluje veliko, ki se zavedajo problemov, ki jih povzroča motorni promet, posebej osebni avtomobili. Zakaj Novo mesto letos v akciji ne sodeluje, ni nihče od odgovornih pojasnil. Celo nasprotno je. Trdijo, da so zraven. Novomeška občina je prav neverjetno smešna in zato že kar nekako simpatična. Tudi pravi piarovski monstrum. Celo tedaj, ko vsi govorijo, da nekaj ni, ona pravi, da vsekakor je. In zna to celo nekako zapakirati.

Toda letos nam namreč vse relevantne inštitucije v državi in EU pravijo, da Mestna občina Novo mesto ne sodeluje v evropskem projektu Teden mobilnosti oziroma v akciji Dan brez avtomobila, a občina vseeno trdi ravno nasprotno.
Nisem ravno pristaš sodelovanja v takih akcijah, v primeru, da se vsa naklonjenost mesta osrednji misli takega projekta zgodi le v tistih dneh, vse ostale dni v letu pa se na to pozabi ali se dela celo ravno nasprotno. Bilo bi mi načeloma prav vseeno, ali naša občina v tej akciji sodeluje ali ne, ali se čuti del evropske moderne urbane skupnosti ali ne, če bi torej s svojimi drugimi dejanji izražala pripadnost pomembni ideji sodobnih mest, namreč ideji o mestu brez ali vsaj z mnogo manj avtomobili in z manj vožnjami in s tem ideji o zdravem, varnem, varčnem oz. ekonomičnem, ekološkem mestu. Pogled na ceste in ob njih pa žal razkriva naše Novo mesto kot zelo avtomobilsko mesto. Veliko ljudi je v avtomobilih, nekaj jih hodi peš, posebej starejši in mladina, bolj malo jih je na kolesih, mestni avtobusi pa so zelo malo uporabljani, mnogi jih sploh še niso videli od znotraj. Ob mestu, kakršnega smo si skozi desetletja pridelali, tako stanje niti ne čudi preveč. Mesto je namreč zelo razvlečeno na vse konce, torej so razdalje dokaj dolge, kolesarskih stez je premalo, celo pločnikov marsikje ni, gradijo se naselja brez družbene infrastrukture itd.

V preteklih nekaj letih je občina sicer zgradila več kilometrov novih pešpoti, nekatere med temi lahko pomagajo tudi pri funkcionalnih in ne le pri rekreativnih poteh meščanov, namestila je vrsto klopi, uredila tudi nove kolesarske steze itd. Morda se bo to nadaljevalo tudi v prihodnjih letih, četudi lahko rečemo, da zaenkrat kaže slabo.
Nalog na tem področju je še zelo veliko. Omenimo nekatere: gradnja novih brvi za pešce in kolesarje, urejanje kolesarskih stez vsaj ob glavnih mestnih cestah, urejanje pločnikov na pomembnih relacijah in na danes za pešce nevarnih cestnih odsekih, nameščanje javne razsvetljave na teh poteh, zgoščevanje mesta s prostorsko manj potratno stanovanjsko in drugo gradnjo, z zapolnjevanjem vmesnih prostorov, namesto s širitvijo na periferiji, zatem je tudi silno pomemben razvoj interneta ter z njim dela na domu, nakupovanja preko spleta ipd, zatem imamo priložnost denimo v boljši organizaciji mestnega javnega prometa, če ne celo v uveljavitvi drugačnih modelov javnega prometa, tu je še uveljavljanje območij umirjenega prometa ali celo con brez motornega prometa, razvoj zelenih površin, … Skratka krovnih nalog in idej kolikor hočemo, iz njih je tudi v Novem mestu možno izpeljati številne konkretne, sploh ne nujno drage projekte.
V ogled nudim tudi primer razmišljanja iz londonskega okrožja Camden.



In kaj od vsega tega in podobnega dela občina? Spisek, ki so ga posredovali medijem ni kratek, toda vendarle gre v glavnem za »pripravo«, »načrtovanje«, navajajo celo priprave na gradnjo cest za motorna vozila, kar je v okviru te akcije sila neprimerno govoriti, etc. In tudi policijsko postajo si bodo meščani prav v teh dneh lahko brez prisile ogledali celo od znotraj, so še na koncu pribili na občini!

Zadeva toliko bolj čudi, ker je župan Muhič napovedal, da bo v svojem štiriletnem mandatu uredil vrsto novih ne le cest za avtomobile ter da celo nobena ulica ne bo ostala prekopana, ampak je napovedal tudi nove kolesarske steze, pločnik in podobno. Še več, napovedal je tudi zaprtje mestnega jedra za promet. Zdaj pa ni ne vsega tega, vsaj zaenkrat še prav nič, pa niti v akciji mesto ne sodeluje. Nenavadno. Ali pa tudi sploh ne več nenavadno. Tako pač je pri nas.


Številna evropska mesta k problemu prometa in predvsem k uveljavljanju prijaznejših rešitev za nemotorni in javni promet pristopajo res predano, aktivno, premišljeno. Upajmo, da bo ta misel rasla tudi v Novem mestu, pri razvoju mestne poselitve, njegove prometne infrastrukture in zavesti ljudi in nenazadnje skozi predpise. Dotlej pa naj občina čim manj govori in čim več dela.

Tomaž Levičar
Mestni svetnik

(fotografije: Novo mesto, maj, junij, avgust 2007)

Ni komentarjev: