Pred dnevi sem se srečal z Božom Kočevarjem, ki je starosta IMV-ja, zdaj pa skrbi tudi za živahen utrip v Klubu prijateljev IMV. Društvo ima nekaj sto članov, lahko pa bi jih imelo in morda jih bo imelo tudi več tisoč, saj je v Levičnikovem IMV delalo več tisoč ljudi v Sloveniji, Jugoslaviji in celo po Evropi in najbrž so mnogi ostali prijatelji te tovarne.
Pred nekaj dnevi je Klub prijateljev IMV izdal DVD o zgodovini IMV-ja, Marjan Moškon, avtor tega enournega filma, mi je podaril en izvod, pripravljajo pa se tudi na postavitev spomenika Juriju Levičniku, ki mu je prejšnji novomeški občinski svet vsled meni povsem tujih razlogov odrekel mesto pred rotovžem. Kakor hočejo. Je pa zato film dobil nekaj več pozornosti. Film vsaj vsem Novomeščanom priporočam v ogled. Kolikor vem, ga je moč dobiti na sedežu društva na Rozmanovi ulici 10. Naklada bo zagotovo hitro pošla, saj so ga v prvi seriji naredili le v nekaj sto izvodih.
Novejša preteklost Novega mesta je seveda še kako močno povezana z IMV-jem, IMV-jeva zgodovina, sploh od leta 1973 dalje, pa še kako močno z Renault 4, s »katrco«. Med IMV kombijem, prikolico ter katrco, ki so najbrž najbolj znani produkti te velike tovarne, bi se težko odločil, katerega bi dal na prvo mesto. Prva dva sta tako rekoč novomeški produkt, prikolica je celo edina preživela burne čase in se uspela posodabljati, katrca pa je, čeprav je francoska reč, skozi oči povprečnega slehernika vendarle prava ikona IMV in tudi Novega mesta. Ni dvoma, da si katrca zasluži naziv »Ikona Novega mesta«. Je ena od njih.
Težko bi našli Novomeščana ali Dolenjca, vsaj malce starejšega, ki se ni vozil s katrco. Vsaj kot sopotnik. Mnogi so katrco imeli celo v lasti. Tudi jaz sem se z eno modro pred več kot desetimi leti vozil naokoli. Odličen avto. Ni da bi človek z njim punce ravno v trans spravljal, a vseeno je avto vreden občudovanja. Ne le tehnični dosežek, ampak tudi pravi oblikovalski posebnež je. Okna in še posebej kljukica za odpiranje okna, kljuka na vratih, prestavna ročica, karoserija, zadnja luč, odbijači, zadnja vrata, … same zanimive, netipične avtomobilske oblike.
Boža Kočevarja sem vprašal tudi, kako kaže z IMV muzejem. Oblikovanje muzejske zbirke IMV je namreč projekt, za katerega vem, da ga s kolegi pridno neguje. Ne hitijo, a vedo kaj delajo. Pravi, da muzej bo.
Vsekakor bom z zanimanjem opazoval, kje le bodo nabrali stare modele – prikolice, avtomobile, stroje, da ne rečem še kakšno kmetijsko mehanizacijo iz začetkov tovarne … Ni enostavno. Namreč, čeprav je bilo Novo mesto slovenska porodnišnica katrc, rodilo se jih je tu par sto tisoč, pa zdaj teh tu skorajda ni več opaziti.
V lovu na katrco sem prevozil pol mesta, videl stotine avtomobilov, od tistih, ki jih imajo novodobni premožneži do onih, ki jih imajo socialni problemi, a našel sem le dve katrci. Ena od teh neregistrirana in tudi nevozna. Druga pa očitno še lepo služi in ima skrbnega lastnika.
Tomaž Levičar
Mestni svetnik
Ni komentarjev:
Objavite komentar